Voeding en gezondheid

Voeding en gezondheid

Gezonder leven doen we door meer op onze voeding te letten en meer te bewegen. Ook als je wilt afvallen is het goed om je hieraan te houden. Sommige mensen denken dat je dan iedere dag een kwart marathon moet lopen en alleen nog maar sla mag eten, maar niets is minder waar. Je kunt ook op andere manieren een gezond lichaam bewerkstelligen.

Meer bewegen

Alle vormen van beweging zijn goed voor je lichaam en vooral lekker in de buitenlucht bezig zijn doet je goed. Het mag een flink stuk wandelen zijn, lekker fietsen of deelnemen aan een teamsport. Dat sporten moet je niet gelijk overdrijven. Begin gewoon eens rustig met een stukje fietsen of wandelen. Als je een beetje conditie hebt opgebouwd, mag dat ook een stukje rennen worden. Zorg bij het rennen voor goede schoenen zodat je genoeg demping hebt. Als je het rennen echt leuk vindt, kun je het tempo wat verhogen of de afstand iets langer maken. Vind je hardlopen helemaal niet leuk, ga dan iets anders doen waar je van geniet. Zwemmen is ook heerlijk, zeker als je iets zwaarlijviger bent.

Een gezonde voeding

Een gezonde voeding kan helpen om je prestaties op het gebied van sport te verbeteren. Alleen op wat slablaadjes kom je niet ver. De Schijf van Vijf is een goed uitgangspunt. Sla hierbij vooral de vetten niet over. Ook al klinken die vetten als dikmakers, een gezond lichaam heeft nu eenmaal vetten nodig. Waar je wel op kunt letten, is zorgen dat je gezonde vetten binnenkrijgt. Verzadigde vetten verhogen de kans op hart- en vaatziekten en laten je cholesterolgehalte in je bloed stijgen. Hierdoor kunnen je bloedvaten verstopt raken. Je kunt op de etiketten van producten zien hoeveel verzadigde vetten erin zitten

De juiste vetten

Vervang de verzadigde vetten liever door onverzadigd vet. Dit vet verlaagt juist je cholesterolgehalte en verkleint dus het risico op hart- en vaatziekten. Daarbij levert onverzadigd vet ook essentiële vetzuren die je nodig hebt voor een goede gezondheid. Zeker visvetzuren hebben een positief effect op je hart en je bloedvaten. Minimaal een keer per week vette vis eten is zeker een aanrader. Makreel, haring of zalm zijn voorbeelden van vette vis.

Koester de zon

Met de juiste voeding kun je heel veel doen voor de gezondheid van je lichaam. En hoe gezonder je jezelf voelt, hoe meer energie je krijgt en hoe makkelijker het sporten gaat. Dus het mes snijdt hier duidelijk aan twee kanten. Gezond eten hoeft echt geen uithongerdieet te zijn, integendeel. Het is een kwestie van bewust eten. Zorg dat je vitamines, mineralen, antioxidanten en vetzuren binnenkrijgt en haal nog wel extra vitamine D uit het zonlicht. Al die gezonde dingen zijn allemaal voorhanden en ze kunnen zorgen dat jouw nieuwe lifestyle zijn vruchten afwerpt. Het resultaat is namelijk dat je uiteindelijk veel lekkerder in je velletje zit.